خانه سالم در دوران سالمندي


 





 
آدم هيچ جا مانند خانه احساس امنيت و راحتي نمي‌کند. به خصوص وقتي سن بالاتر برود و بيماري و درد همدم آدم شود. بررسي‌ها نشان داده است که افراد با بيماري‌هاي مزمن و معلوليت که در خانه از آنها نگهداري مي‌شود از نظر روحي و جسمي‌وضع بهتري دارند. اگر مي‌خواهيد سالمند عزيزي را در خانه نگهداري کنيد، لازم است محيط خانه را براي راحتي، آسايش و سلامت او آماده کنيد. به ويژه اگر ساعاتي از روز را تنها در خانه مي‌ماند.
هر سال تعداد زیادی سالمند بالاي 65 سال در قسمت اورژانس بيمارستان‌ها تحت درمان قرار مي‌گيرند. به طور معمول آنها هنگام کار کردن با وسايل و ابزاري که در طول روز با آن سرو کار دارند، دچار آسيب و جراحت مي‌شوند. آمارها نشان مي‌دهد که ميزان مرگ و مير حوادث خانگي در سالمندان سه برابر بيشتر از جوان‌تر‌هاست. با بالا رفتن سن هم ميزان خطر بيشتر و بيشتر مي‌شود. بررسي دقيق‌تر آمار مراجعان اورژانس بيمارستان‌ها نشان مي‌دهد ميزان حوادث خانگي در 65 سالگي دو برابر، در 75 سالگي سه برابر و بعد از 85 سالگي چهار برابر بيشتر مي‌شود.

بيشترين حادثه
 

طبق آمار مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا، علت 87 درصد مرگ و ميرها افتادن و 36 درصد حريق و آتش‌سوزي است، همچنين ليز خوردن و افتادن از علت‌هاي اصلي حوادثي است که سالمندان در خانه دچار آن مي‌شوند.

افتادن و ليز خوردن
 

افتادن و ليز خوردن، از شايع‌ترين و خطرناک‌ترين حوادث خانگي دوران سالمندي است. سالمندان اغلب دچار پوکي استخوان هستند و در صورت زمين خوردن، استخوان‌هايشان زودتر دچار شکستگي مي‌شود و طول دوره درمان هم اغلب طولاني است. براي پيشگيري از حوادث احتمالي بهتر است احتياط‌هاي لازم را انجام دهيد.
حمام: اغلب سالمندان در حمام در اثر سرگيجه يا برهم خوردن تعادل زمين مي‌خورند، ليز مي‌خورند و دچار آسيب و حادثه مي‌شوند. بهتر است کف حمام را با کف پوش‌هاي پلاستيکي بپوشانيد. صندلي و چهارپايه مناسب در حمام قرار دهيد و در کنار شير آب و دوش حمام هم براي حفظ تعادل دستگيره و ميله نصب کنيد.
پله‌ها: بعد از حمام، پله‌ها يکي ديگر از نقاط پرخطرند. راه پله‌ها بايد نور کافي داشته باشد. همچنين براي حفظ تعادل بهتر است ميله‌هايي در دو طرف پله نصب شود. مي‌توانيد براي ديد بهتر کناره‌ها و لبه پله‌ها را با نوارهاي شب رنگ بپوشانيد.
فرش‌ها و کف‌پوش‌ها: بهتر است تمام قسمت کف اتاق‌ها با فرش و موکت پوشيده شده باشد. سراميک و سنگ، به خصوص بعد از تميز شدن يا خيس شدن ليز مي‌شوند. در قسمت‌هاي بدون فرش و موکت حتما از کف پوش‌هاي پلاستيکي ضداصطکاک استفاده کنيد. زير قاليچه‌ها و موکت‌ها از پلاستيک‌هاي مخصوص کم کردن اصطکاک يا همان ترمز فرش استفاده کنيد.
برداشتن موانع: در خانه‌هايي که سالمند در آن زندگي مي‌کند باز بودن مسيرها و راه‌هاي عبور و مرور خيلي مهم است. مبلمان، بوفه، ميز و مجسمه‌ها و چراغ‌هاي پايه‌دار را از سر راه برداريد.
روشنايي و نور کافي: در سنين بالا ديد کمتر مي‌شود بنابراين بهتر است در همه جاي خانه، به خصوص حمام، راهرو و پله‌ها نور و روشنايي کافي وجود داشته باشد.
ارتفاع متناسب: فراموش نکنيد، سالمنداني که روي صندلي چرخ دار هستند يا قدشان خميده شده و از عصا استفاده مي‌کنند، محدوده دسترسي محدود‌تري دارند و بايد ارتفاع دستگيره‌ها و سطح ميزها و کابينت‌ها براي آنها متناسب شود.
دستگيره‌هاي آسان نصب کنيد: سالمندان به دليل آرتروز و دردهاي استخواني نمي‌توانند به خوبي از انگشتانشان استفاده کنند. بهتر است از دستگيره‌هايي که راحت باز مي‌شوند، استفاده شود و هرچند وقت يک بار هم دستگيره‌ها روغن‌کاري شود.

حريق و سوختگي
 

همان طور که اشاره کرديم، بعد از افتادن، حريق و سوختگي دومين علت حوادث خانگي سالمندان است. براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي بهتر است نکات زير را رعايت کنيد:
• براي پيشگيري از سوختگي با آب گرم دماي آب گرم و منابع حرارتي را کمتر از 70 درجه تنظيم کنيد.
• حداقل يک شناساگر دود در خانه نصب کنيد و هر ماه آن را بازرسي کنيد و از سالم بودن آن مطمئن شويد.
• اگر عزيز سالمندتان دچار فراموشي يا کاهش هوشياري است وقتي او را تنها مي‌گذاريد، شير گاز را ببنديد و به او تاکيد کنيد براي گرم کردن غذا از ماکروفر يا فر برقي استفاده کند.
منبع:http://www.salamat.com